Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Petri Bernadett

Arányos kutatásfinanszírozásra van szükség az Európai Unió új költségvetésében

Akadémiai álláspontok az új kutatási keretprogramról.

Petri Bernadett 2025.03.11.
Hauser Zsuzsanna

Útban a felsőoktatás felé

Készségek, képességek a pedagóguspályán.

Hauser Zsuzsanna 2025.03.11.
Tiszttartó Márk

Cserkészet: múlt és jövő, hagyomány és innováció

A cserkészet már száz évvel ezelőtt is jó úton járt.

Tiszttartó Márk 2025.03.04.
Constantinovitsné Vladár Zsuzsa

Universitas helyett birkaiskola

Kell-e követnünk az amerikai elitegyetemeket?

Constantinovitsné Vladár Zsuzsa 2025.01.24.
Köő Artúr

Erdély és Románia „nagy egyesülése”

Gyulafehérvár, 1918. december 1. Erdély Romániához csatolását a párizsi békeszerződés szentesítette.

Köő Artúr 2024.12.01.
TANÁRI SZOBA BLOG
Szakos Enikő
Szakos Enikő
oktatáskutató, stratégiai osztályvezető
  • 2024.05.23.
  • 2024.05.23.

Konzervatív oktatási vízió

Az oktatás alapvetően konzervatív, hiszen az időtálló értékekből táplálkozik, az évszázadokon keresztül, generációkon át felhalmozott ismeretek és bölcsességek átadására hivatott. A klasszikus műveltség és tudás átadásán keresztül olyan ismeretekre, szemléletre tehetnek szert a diákok, amellyel a saját életfelfogásukat és értelmezésüket tudják kialakítani. A hagyományos oktatásnak eleme a mester–tanítvány viszony is, amely megköveteli, hogy egy nagy tudású, példaértékű tanár segítse a diákot a tudás elsajátításában. Az oktatás hatékonyságához elengedhetetlen a tanári tekintély, ám ezt a tekintélyt ki kell vívni, s az NKE erre készíti fel hallgatóit.

Ezen alapvetésekkel azonban sok tekintetben szembemegy a kompetenciaalapú, progresszív pedagógiafelfogás. A kompetenciaalapú oktatás azon a feltevésen alapszik, hogy a hagyományos oktatás nem elégíti ki a mai diákok igényeit, és nincs már érvényes tudás, nincsenek alapvető igazságok, amelyeket tudni érdemes. Ez a felfogás állítja a tudást szembe a készségekkel, és tekinti a munkaerőpiaci hasznosulást az oktatás szinte kizárólagos céljának. Amikor a 2000-es évek elején Magyarországon elkezdődött az oktatás modernizációja, az a hagyományos értékek és ismeretek elvetésén alapult, mindazon gyakorlatok elvetésén, amelyek nem a folyamatos progresszió eredményei. A kompetenciaalapú oktatás szükségességének hangsúlyozása egy új tudáskoncepcióra épült, amely az OECD nemzetek fölötti, egységes szakpolitikai javaslataiból indult ki. Ideológiával teli alapvetéseket fogalmaztak meg, amely így szembeállította a konzervatív oktatásfelfogást és a modern irányzatokat.

A hagyományos iskola nem készségellenes, azonban érték- és tudáscentrikus, míg a progresszív iskola tudás- és értékellenes, a kompetenciákat emeli a köznevelés elsődleges céljává. A progresszív oktatásfelfogás magyarországi előretörése az „értékbizonytalanságot”, a tananyag csökkenését és a tanári szerep leértékelődését hozta magával.

A progresszív pedagógia egyik alapvetése, hogy a gyermeket úgy helyezi a középpontba, hogy az érdeklődésüknek megfelelő tartalmak oktatását tűzi ki célul. Feladatának tekinti a tanári tekintélyt leépíteni és a szakmai kiválóságon és példamutatáson alapuló tanári szerepet lerombolni. A progresszív irányzatok szerint a tanár–diák viszony ideális esetben partneri viszony, a tanári felelősséget pedig lerombolja és mint segítőt, tanácsadót helyezi el a tanítás és tanulás folyamatába. A tanárok ezáltal mind a szakmai, mind a nevelői kontrollt elveszítik, így a tanári pálya presztízse csökken. Ezzel párhuzamosan azt hirdeti, hogy a hagyományos oktatási módszerek és tartalmak feleslegesek és elavultak, így a képzett tanár nem tudja betölteni feladatát, ezért a társadalmi bizalom is csökken az irányába.

A konzervatív iskolafelfogás ezzel szemben az évezredes, időtálló tapasztalatok alapján elismeri és támogatja a tanár kitüntetett szerepét. Az oktatás a következő generációkért, a nemzet gyarapodásáért és a fiatal elmék virágoztatásáért létezik, így központjában a gyermek, közvetetten a teljes nemzet áll. Az iskola intézményének szerepét a tanár tudja beteljesíteni: ő az, aki vezeti a tanulási folyamatot, aki példát mutat és kereteket biztosít, aki megtanítja a tanulás képességére a gyermeket, felkelti a tudomány iránti kíváncsiságot, aki fegyelmet és rendet tart, hogy az ismeretek elsajátításához mindenkinek a leghatékonyabb környezetet teremtse. Ez az egyik legfontosabb és legfelelősségteljesebb hivatás, ezért kiérdemelt tekintélyének csorbítása nem csupán hiba, hanem vétek.

A sikeres és boldog élethez szükséges tudást és az alapműveltséget átadó iskola közvetetten, a korszerű és időtálló ismeretek és értékek átadása útján fejleszti a kulcskompetenciákat. Az alapvető kompetenciák szükségességéről nincs és nem is lehet vita, így az igazi szakmai kérdés nem azok fontosságán van. A gyakorlatban is igazoltan helytelen azonban az a felfogás, amelyben a tudásalapú oktatást átveszi a tananyagcsökkentés, a lexikális ismeretek démonizálása, a „praktikus” tudás átadása, ami azonban nem fejleszt és nem mélyíti a tanuló intellektuális kapacitását. A kompetenciaalapú oktatás egy ideológiavezérelt, progresszív pedagógiai irányzat, amely elvet minden működő és hagyományos értéket, módszert. Az időtálló ismeretek nélkül a gyermekek gondolkodási szabadsága, értelmezési képessége nem fejlődik, így megfosztanánk őket a szellemi szabadságtól. Fontos ismerni nemzetünk és civilizációnk múltját, hogy ne kelljen a következő generációknak mindent újonnan kitalálni, építkezhessenek a korábbi tudásokra és tapasztalatokra, és ezek ismeretében gondolják tovább a jelenjüket és jövőjüket.  

Nyitókép: Tanulóvá váló gyermekek az 1910-es években, forrás: Fortepan / Lakatos Mária

Témakörök: egyetem, oktatás, tanárképzés, vízió
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT