Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Csepeli Réka

A német–francia tengely újjáélesztésének reménye

Európa értékeinek újradefiniálása.

Csepeli Réka 2025.05.12.
Tóth Bettina

Klímaalkalmazkodás a gyakorlatban

Magyarországon négy vármegye különböző szereplői döntöttek a cselekvés mellett.

Tóth Bettina 2025.05.09.
Navracsics Tibor

Nem annyira bevándorlópárti és nem annyira zöld

Összességében egy sikeres pártszövetség meglepetéseket nélkülöző kongresszusát láthattuk Valenciában.

Navracsics Tibor 2025.05.07.
Máthé Réka Zsuzsánna

Javulni látszik Kína és az Európai Unió közötti kapcsolat

Napirendre kerülhetnek az átfogó beruházási megállapodásról szóló tárgyalások.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.05.06.
Kalas Vivien

Hamarabb hatályba léphet a migrációs paktum több eleme

Cél a menekültügyi eljárások egy részének felgyorsítása és hatékonyabbá tétele.

Kalas Vivien 2025.05.05.
MESSZELÁTÓ BLOG
Manzinger Krisztián
Manzinger Krisztián
munkatárs, NKE John Lukacs Intézet
  • 2022.06.30.
  • 2022.06.30.

A szlovákiai magyarok és a Beneš-dekrétumok

A II. világháborút követően elfogadott Beneš-dekrétumok továbbra is problémát jelentenek Szlovákia belső működésében és az államközi kapcsolatokban, de az elmúlt években – a korábbi tudatos elhallgatás után – egyre több információ jelenik meg róluk a nemzetközi közösségben is. A kollektív bűnösség nem csak anakronizmus a 21. században, de a történelmi örökség rendezése a térségi bizalomépítés elengedhetetlen feltételének is tűnik. 

2022. június 15-én az Európa Tanács Kisebbségi Keretegyezményének Tanácsadó Bizottsága nyilvánosságra hozta a keretegyezmény szlovákiai alkalmazásáról szóló tanácsadó véleményét, amely lehetséges problémaként jelezte a Beneš-dekrétumok kérdését. A dekrétumok időről-időre felbukkannak a magyar nyelvű nyilvánosságban, de a velük kapcsolatos ismeretanyag nagyjából arra korlátozódik, hogy olyan jogfosztó intézkedéseket tartalmazott, amelyek a felvidéki magyarságot érintik. A nemzetközi nyilvánosságban az információ még korlátozottabb, bár Tárnok Balázs jóvoltából épp a közelmúltban jelent meg egy fontos írás a Foreign Policy-ben.

A Beneš-dekrétumok a második világháború időszakához kötődnek. Az 1939-es német megszállást követően Londonba menekült csehszlovák elnök, Edvard Beneš a törvényhozás munkájának ellehetetlenülése miatt rendeletek révén alkotott csehszlovák jogot, majd 1945. április 4-én Kassán alakult meg a háború utáni első csehszlovák kormány, amely összesen 143 dekrétumot bocsátott ki – részben ezeket ismerjük „kassai kormányprogram” néven – az újjáalakuló állam viszonyainak szabályozására. Ezeket a dekrétumokat utólag, visszaható hatállyal, 1946. március 6-án ratifikálta az ideiglenes csehszlovák nemzetgyűlés. A dekrétumok közül tizenhárom célozta kifejezetten a magyar és német közösséget.

Az 1918-ben függetlenedett Csehszlovákia határai 1919–1920-ban fokozatosan formálódtak: 1918 végén a cseh-szlovák etnikai egységet teremtették meg az Osztrák-Magyar Monarchia romjain, majd történelmi érvekre hivatkozással az új állam kiterjesztette fennhatóságát a történelmi Csehországhoz, Morvaországhoz és (Osztrák/Cseh-)Sziléziához tartozó, németlakta Szudétavidékre. 1919 elején pedig stratégiai érvek révén a Dunáig és Máramarosszigetig tolta előre déli határait, bekebelezve ezzel egymilliónál több magyart is. A két világháború közötti csehszlovák állam egyik legnagyobb kihívása lett így a kisebbségi kérdés, a határok túloldalán ugyanis ott voltak a német- és magyarlakta területeire szemüket vető anyaállamok – ez még a weimari köztársaság Németországára is igaz, nem csak a hitlerire. Csehszlovák szempontból a katasztrófa 1938. szeptember 29–30-án következett be, amikor Münchenben Anglia és Franciaország – Csehszlovákia részvétele nélkül – „átadta” a Szudétavidéket Németországnak, valamint kötelezte Prágát, hogy oldja meg a magyar és a lengyel kisebbség „problémáját” az érintett országok bevonásával – ennek következménye szintén területvesztés lett, a magyar vonatkozást az első bécsi döntés (1938. november 2.) néven ismerjük. 

Németország és szövetségeseinek vereségét Csehszlovákia az első világháború után kialakult, a cseh és szlovák nyelvterületen lényegesen túlterjeszkedő államterület etnikai megtisztítására akarta felhasználni, amiről elsősorban a „Stettintől (Szczecin) Triesztig” leereszkedő vasfüggöny keleti oldalának irányítóját kellett meggyőzniük. Habár Potsdamban jóváhagyták a német lakosság kitelepítését, a magyar lakosság vonatkozásában ilyen felhatalmazást Prága nem kapott, Kárpátalját pedig 1944 őszén szovjet katonai igazgatás alá helyezték. Ez utóbbi terület elcsatolását az 1945. június 29-i moszkvai szerződéssel vette tudomásul Csehszlovákia, néhány héttel a potsdami konferencia előtt. Ekkor már zajlottak a Szudétavidéket érintő ún. „vad kitelepítések”, majd 1946. január 25-én megkezdődött a potsdami döntés gyakorlatba ültetését jelentő államilag szervezett kitelepítés is, ami októberig tartott. 1946. február 27-én Budapesten aláírták a magyar-csehszlovák lakosságcsere-egyezményt, aminek keretében 1947 áprilisa és 1948 nyara között a csehszlovák hatóságok a magyarság egy részét is áttették a határon. 

A Beneš-dekrétumok a kisebbségek kitelepítéséig tartó átmenetinek remélt időszakra szabályozták az életet: megfosztották a németeket és a magyarokat az állampolgárságuktól, a földjeiktől, állásaiktól, intézményeiktől és jogaiktól is, valamint munkaszolgálatra kötelezték őket, annak érdekében, hogy távozásra bírják őket, de a vagyonukat az állam megtarthassa. Német vonatkozásban ez nagyjából sikerült is – máig időnként előkerülő feszültséget okozva a nemzetközi viszonyokban, bár Berlin kötelezettségének tekinti a távolmaradást a kérdéskörtől. 

A dektérumokat jelentős részben hatályon kívül helyezték a következő évtizedekben, leszámítva pont azokat, amelyek a magyar és német kisebbséget diszkriminálták. Ezek kérdése a 2004-es EU-csatlakozás kapcsán merült fel, akkor az Európai Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Beneš-dekrétumoknak – függetlenül attól, hogy vannak, amelyeket formailag nem helyeztek hatályon kívül – nincs már hatása. 2007-ben a pozsonyi parlament olyan határozatot fogadott el, amely elítélte a kollektív bűnösség elvét, de „megkérdőjelezhetetlennek, érinthetetlennek és megváltoztathatatlannak” mondta ki a II. világháború után – a Beneš-dekrétumok révén – létrejött jogi és vagyoni viszonyokat. 

A valóság azonban mást mutat: 2009-ben a szlovák Állami Erdőgazdaság a dekrétumokra hivatkozással kívánt egy 35 hektáros erdőterületet elkobozni, az ügyben 2020-ban az Emberi Jogok Európai Bírósága mondta ki, hogy az eljárás igazságtalanul zajlott Szlovákiában. 2020 júniusában az épülő pozsonyi körgyűrű pozsonypüspöki szakaszán több olyan földterületet akart a Szlovák Földalap kárpótlás nélkül kisajátítani arra hivatkozással, hogy azokat már 1945-ben el kellett volna venni a magyar nemzetiségű tulajdonosoktól. Az Európa Tanács Kisebbségi Keretegyezményének Tanácsadó Bizottságának 2022 júniusában nyilvánosságra hozott véleménye tehát – habár a szlovákiai magyarok képviselőire hivatkozással – de megalapozva ír arról, hogy a kollektív bűnösség elvét megtestesítő Beneš-dekrétumok még mindig aggályosak lehetnek.

Ha kicsit felülről tekintjük a képet, akkor látszik – ahogy azt a 2007-es pozsonyi parlamenti határozat is mutatja –, hogy a Beneš-dekrétumok annak a szlovák nemzetállamnak az alapjait képezik, amely az 1990-es években kirekesztő jellegű államnyelvtörvényt és kisebbségi nyelvhasználati törvényt fogadott el, és amely például úgy szabta át a közigazgatási határokat, hogy a magyar nyelv használatát minél kisebb földrajzi területre szorítsa vissza. Az elmúlt években kétségtelenül történtek előrelépések a szlovákiai magyarság jogaiban, de az alapok mindaddig bizonytalanok maradnak, amíg a történelmi örökségekkel – és azzal a szellemiséggel, hogy Szlovákia a szlovák nemzet nemzetállama, ahol a kisebbségek másodrendű polgárként kezelhetőek – nem néz szembe Szlovákia. Természetesen egy ilyen szembenézésben kölcsönösséget kell feltételezni, de az európai konfliktusok újra és újra azt mutatják, hogy ennek elmulasztása instabilitást és félelmeket teremt, nem megnyugvást. 

Nyitókép: Flickr / R.MELERO

Témakörök: Beneš-dekrétumok, Európai Unió, magyarok, Szlovákia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT