Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Ki lesz az Európai Tanács elnöke?

Néhány politikus neve már felmerült lehetséges utódként.

Kalas Vivien 2024.05.22.
Veszelszki Ágnes

Valóban a testükből élnek az influencerek?

A szelfi szexualizálódása.

Veszelszki Ágnes 2024.05.02.
Veszelszki Ágnes

Véleményvezérek, influencerek, tartalomalkotók

Mit kínálnak az influencerek követőiknek?

Veszelszki Ágnes 2024.03.25.
Sorbán Kinga

Védelemből elégtelen

Egyre nagyobb mértéket ölt a gyermekek kizsákmányolása az online platformokon.

Sorbán Kinga 2024.03.05.
Szabó Kincső

Az online álláshirdetések csapdája

Létezik-e torzítás a munkakeresők toborzásában?

Szabó Kincső 2024.02.14.
CYBERBLOG
Ináncsi Mátyás
Ináncsi Mátyás
kutató, NKE EJKK Kiberbiztonsági Kutatóintézet
  • 2022.06.30.
  • 2022.06.30.

Kiberhigiéniai kisokos – 1. rész

Szerző: Magas Bianka, NKE kiberbiztonsági mesterszakos hallgató

A Covid-19 kapcsán megtanultuk, milyen fontos a higiéniára való odafigyelés – azonban ez nem csak a való életben, hanem a kibertérben is elengedhetetlen. A kiberhigiéniás képességek megléte nagyban hozzájárulhat a kibertérből érkező fenyegetések kivédéséhez. Ez nemcsak magánéletükben fontos, hanem egy vállalat életében is, hisz a támadások nagy része továbbra is a humán sebezhetőséget használja ki.

De mi is az a kiberhigiénia?

A kiberhigiénia olyan rendszeresen, már-már rutinszerűen végzett gyakorlatok összessége a szervezetek és az egyének által, amelynek célja a felhasználók, eszközök, hálózatok és adatok biztonságának fenntartása. Ezen gyakorlatokkal hivatottak az érzékeny adatokat biztonságban tartani és védeni a lopásoktól vagy támadásoktól. Hasonlóan a személyes higiéniához – ahol a rendszeres kézmosással akadályozzuk meg a betegségek terjedését – ezek az óvintézkedések betartásával előzhetők meg a különböző biztonsági incidensek. Magánszemélyként és egy vállalat érdekében is segíthet a támadások kivédésében a kiberhigiéniás képességek elsajátítása, a gyakorlatok betartása. Többek között a következő problémákra terjednek ki:

  • Eszközeink, adataink biztonságának megsértése: beleértve a hackerek, az adathalászat, a rosszindulatú programok és a vírusok által jelentett fenyegetéseket.
  • Adatvesztés: a biztonsági mentések hiánya a hackerek és rosszindulatú szoftverek miatt adatvesztést eredményezhet.
  • Elavult szoftverek: a szoftverek frissítésének elhanyagolása kiszolgáltatottabbá teheti az eszközt az online támadásokkal szemben, hisz számos támadó ezen frissítések elmulasztásából adódó technológiai sérülékenységet használ ki.
  • Régebbi vírusirtó, vírusirtó hiánya: a nem naprakész biztonsági szoftverek kevésbé hatékony védelmet nyújtanak, hiányuk pedig kiszolgáltatottá teszi eszközeinket.

Miért fontos?

A COVID-19 mindannyiunk életében sok változást okozott. A járvány okozta zavaros és bizonytalan időben terjedt el nagy mértékben az otthonról dolgozás gyakorlata, valamint a karantén hatására is többet használtuk infokommunikációs eszközeinket. Ennek a változásnak is betudható, hogy a kibertámadások számában drámai növekedés mutatkozott, hisz a támadók előszeretettel használták ki a járványt e-mailes adathalászat, az ellátási láncot érintő támadások, valamint a távmunkások millióit érintő rosszindulatú támadások révén.

Már 2021 első felében a globális zsarolóvírus-támadások száma elérte a 304,7 milliót, ami akkor meghaladta az azelőtti évben mért 304,6 milliót. A 2021-ben megjelent ENISA Cyber Threat Landscape-ben szerepelnek az e-mailhez kapcsolódó fenyegetések is negyedikként a jelentésbe foglalt 8 elsődleges fenyegetettségi csoport között. Ez alatt olyan fenyegetéseket értenek, amelyek az emberi psziché és a mindennapi szokásainkból adódó gyengeségeket használnak ki informatikai sebezhetőségek helyett. Ezek az oktató és tudatosítási kampányok ellenére még mindig nagy veszélyt jelentenek.

Ezek általában olyan e-mailek, amelyek valamilyen nyereményt helyeznek kilátásba – például egy sorsoláson minket választottak ki szerencsés nyertesnek, díjunk pedig egy utazás – vagy magukat szolgáltatóként (pl.: gázszolgáltató, bank) kiadva kérnek tőlünk személyes adatokat. Azt pedig, hogy milyen komoly veszélyt jelenthetnek az e-mailezéshez kapcsolódó támadások (beleértve továbbá az ezen a csatornán továbbított rosszindulatú programokat is), jól mutatja, hogy 2021-ben az összes kibertámadás több mint 84%-át e-mailben terjesztették. Mivel egyre többen férnek hozzá levelezésükhöz mobiltelefonon keresztül, várhatóan egyre több hacker fogja kihasználni ezt a támadási vektort is.

A technológiai fejlődés, a felhasználók alacsony kiberhigiéniás képessége, a kiberbűnözéssel járó anyagi haszon reménye és a világ eseményei pedig mind arra mutatnak, hogy a támadások mértéke pedig nem fog csökkenni, a veszély nem lesz kisebb. A CyberSecurity Ventures korábbi elemzése szerint 2022-re minden 11. másodpercben lesz egy zsarolóvírus-támadás. Ez mintegy 20%-os növekedést jelent a 2019-es előrejelzéshez képest, amely másodpercenként 14 támadást jósolt.

Kiberhigiénia a gyakorlatban – mire fontos figyelni egy vállalatnak?

A kiberhigiénia, ahogy arra a korábbiakban utaltam, értelmezhető egyéni szinten bevett gyakorlatokra, valamint vállalati szinten alkalmazottakra. Természetesen teljesen nem lehet különválasztani a kettőt, hisz az alkalmazottak biztonságtudatossági szintje befolyásolja a szervezetét is. 

Tekintsük át először a szervezetekre, vállalatokra vonatkozó jó gyakorlatokat. Az Európai Unió Kiberbiztonsági Ügynökségének megközelítésében 10 alapvető feladatpontban értelmezendő: 

  1. nyilvántartás a szervezet által birtokolt hardverekről;
  2. nyilvántartása a szervezet által birtokolt szoftverekről (a megfelelő patchmenedzsment érdekében);
  3. biztonságos konfiguráció használata minden eszközhöz;
  4. hálózaton belüli és azon kívüli adatok menedzsmentje;
  5. minden bejövő e-mail átvizsgálása;
  6. adminisztrációs fiókok minimalizálása;
  7. rendszeres biztonsági másolat készítése az adatokról, és a visszaállíthatóság tesztelése;
  8. biztonsági eseménykezelési terv kidolgozása;
  9. hasonló biztonsági szintek érvényesítése az ellátási láncban is;
  10. megfelelő biztonsági ellenőrzések biztosítása minden szolgáltatási megállapodásban (beleértve a felhőszolgáltatásokat is).

Első lépésként mindenképp egy megfelelően kialakított informatikai biztonsági keretrendszerre van szükség, amely kiindulópontot jelent a biztonság megszervezéséhez és irányításához. Fontos, hogy ez a kiberhigiéniai feladatok meghatározásához és priorizálásához jól használható folyamatokat, gyakorlatokat és irányelveket használjon. Fontos lehet ezeken felül más megközelítés szerint a végpontvédelem, a jól kialakított jelszó-policy és hozzáférés-ellenőrzés szabályozás (akár többfaktoros autentikációt is ideértve), valamint a biztonságos távoli elérés és a biztonsági naplózás is. Szerencsére számos szabvány (többek között az ISO27001 például) tud segítséget nyújtani ennek kialakításában.

Összegzés

A cikkben áttekintést kaphattunk a kiberhigiénia fogalmáról, fontosságáról, valamint tartalmi elemeiről, amelyek egy vállalat szempontjából lehetnek fontosak. A cikk következő részében részletesen fogunk azzal is foglalkozni, hogy magánszemélyként mit tehetünk azért, hogy adatainkat és eszközeinket biztonságban tudhassuk.

Témakörök: kiberbiztonság, kiberhigiénia, tanács, útmutató
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT