Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Úton a közös európai diploma felé

A közös európai diploma gyakorlatban való megjelenése még hosszú évek munkáját kívánja meg.

Kalas Vivien 2025.05.15.
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
Mernyei Ákos Péter

Az Európai Parlament szigorítaná a harmadik országokból származó befektetések ellenőrzésére vonatkozó szabályokat

Mire jut a tagállami diplomácia az európai bürokrácia hatáskör-étvágyával?

Mernyei Ákos Péter 2025.05.13.
Csepeli Réka

A német–francia tengely újjáélesztésének reménye

Európa értékeinek újradefiniálása.

Csepeli Réka 2025.05.12.
Tóth Bettina

Klímaalkalmazkodás a gyakorlatban

Magyarországon négy vármegye különböző szereplői döntöttek a cselekvés mellett.

Tóth Bettina 2025.05.09.
CYBERBLOG
Bonnyai Tünde
Bonnyai Tünde
NKE Kiberbiztonsági Kutatóintézet
  • 2021.03.08.
  • 2021.03.08.

Mitől lesz egy szolgáltatás alapvető – avagy milyen terminológiai útvesztőt találunk az EU kiberbiztonsági törekvéseiben (2. rész)

Az öt éve hatályos, lassan három éve alkalmazandó NIS irányelv szerinti alapvető szolgáltatást nyújtó szereplők (OES) azonosításával kapcsolatos terminológiai kérdések megfogalmazása folytatódik.

Ha tovább haladunk az OES-ek azonosítása során vizsgálandó kritériumok listáján (lásd: itt), akkor a negyedik pontban szembe találjuk magunkat a jelentős zavar kifejezéssel. Az irányelv konkrét rendelkezését vizsgálva – 5. cikk (2) c) – a hálózati és információs rendszerben potenciálisan bekövetkező biztonsági események lehetséges hatásait kell ez esetben alapul vennünk. Amennyiben megállapítjuk, hogy egy incidens olyan hatással járhat, amelynek következményeként a szolgáltatás nyújtásában jelentős zavart tapasztalunk, akkor teljesülő kritériumról beszélhetünk. Ennek megállapításához azonban feltétlenül szükség van a jelentős zavar – mint szóösszetétel – értelmezésére, vagyis arra, hogy mit értünk jelentős zavar alatt. Ehhez egy teljes cikk formájában próbál segítséget nyújtani az irányelv, de a részletek előtt érdemes egy kis figyelmet szentelni az angol és a magyar nyelv kifejezőképességéből adódó eltérésekre. Míg a NIS irányelv eredeti szövegezése a „significant disruptive effect” kifejezést használja, addig a magyar fordításban a jelentős zavar szóösszetétel szerepel. Az angol terminológia – szó szerinti fordításban jelentős romboló/károsító/zavaró hatás – tehát erőteljes utalást tartalmaz arra vonatkozóan, hogy bekövetkezés esetén negatív következményekkel kell számolni, amely ha eléri a jelentős „szintet”, akkor a kritérium tulajdonképpen teljesül. Ez a magyar fordításban nem jelenik meg ilyen szofisztikáltan, ami a meghatározhatóság tekintetében nehezítő körülményként játszott szerepet.

Sokáig nem is szerepelt a definíció értelmezése a magyar jogszabályi környezetben, de a jogalkotó döntése alapján a 2020-ban végrehajtott jogszabálymódosítások keretében ennek implementálása is megtörtént. A fő problémát az okozta, hogy hiába tartalmaz az irányelv egy teljes cikket a zavar jelentőségének megállapításához figyelembe veendő ágazatközi tényezőkről, annak alapértelmezett jelentése nem derül ki a szövegből. A kérdés jelen esetben az, hogy mitől – vagy inkább mikor – lesz a zavar jelentős? Kinek a szempontjából, vagy mihez viszonyítva jelenthetjük ki, hogy a zavar jelentős? Ezekre a kérdésekre nem kapunk választ, ugyanis az irányelv 6. cikke a viszonyítás lehetséges kategóriáit adja csak meg, a mértékét azonban nem. Ezek a tényezők a következők:

  • a szervezet által nyújtott szolgáltatásra támaszkodó felhasználók száma;
  • a 2. mellékletben felsorolt ágazatok függése az adott szervezet által nyújtott szolgáltatástól;
  • a biztonsági események hatása – mértéküket és időtartamukat tekintve – a gazdasági és társadalmi tevékenységekre vagy a közbiztonságra;
  • az adott szervezet piaci részesedése;
  • az adott biztonsági esemény által érintett terület földrajzi kiterjedése;
  • az adott szervezet jelentősége a szolgáltatás elégséges szintjének fenntartásában.

A zavar jelentőségének megállapítása kapcsán felmerül továbbá, hogy a felsorolt tényezők az adott ország, az adott ágazat, az adott alágazat, az adott alapvető szolgáltatás-típus, vagy kizárólag az adott szervezet relációjában vizsgálandók-e? Ha a mikrokörnyezetet nézzük, akkor a zavar jelentősége kizárólag az adott szolgáltatás nyújtását biztosító szervezetnél értelmezhető. Ha tágítjuk a spektrumot, akkor egy alapvető szolgáltatás-típushoz tartozó valamennyi szereplőhöz viszonyíthatunk, de ezt bővíthetjük akár egy alágazatra, sőt teljes ágazatra vonatkozóan is – mindezt annak érdekében, hogy a kialakuló zavar jelentőségét megállapíthassuk. Ha az ivóvíz ellátást nézzük, akkor ezek a körülmények egészen más képet festenek, mint akkor, ha egy kórház kapacitásait vesszük górcső alá. A példa alapján is látható, hogy ágazatok között össze nem hasonlítható szegmensek ezek, így a tagállami szintű meghatározás szóba sem jöhetett a jogalkotás során. Ebből adódóan, hosszú szakmai viták és egyeztetések eredményeként, a jelentős zavar mértékét alapvető szolgáltatás-típusokhoz rendelve, a legtöbb esetben fogalmakkal, időintervallumhoz kötötten, érintett felhasználók számához viszonyítva, illetve kapacitáscsökkenéshez igazítva határozták meg az illetékes jogalkotó szervek.

A terminológiai útvesztő – ha szabad így fogalmazni mindezek után – egy önmagába visszatérő „kanyarral” lesz teljes: Magyarország 2017-ben – a NIS implementáció kapcsán – úgy döntött, hogy a már 2013 óta működő, a kritikus infrastruktúrák védelmét biztosító nemzeti intézkedésekbe integrálja az irányelv által meghatározott OES-ek azonosításával kapcsolatos kötelezettségek teljesítését. Ez azt jelentette akkor, hogy a kijelölt kritikus infrastruktúrák körében azonosítottak OES-eket.

A magyar jogalkotó azonban, a korábban már említett 2008/114/EK irányelv átültetése során a „critical infrastructure” klasszikus tükörfordításától eltérően – tehát kritikus infrastruktúra helyett – a „létfontosságú rendszerek és rendszerelemek” kijelölését vezette be. Ezzel a sajátos megnevezéssel tulajdonképpen igaznak tekinthetjük a következő mondatot: ami Magyarországon alapvető, az létfontosságú is, ezáltal nélkülözhetetlen, ami viszont elvileg nem lehetséges, mert az kritikus, és azt nem érinti a NIS irányelv. Ettől függetlenül fontos hangsúlyozni, hogy a szabályozás működik és alkalmazható, hisz az alapvető szolgáltatások jegyzéke elkészült (lásd: itt, a 3. mellékletben), az azonosítások valamennyi ágazatban lezajlottak. Az azonban kérdéses, hogy azt a célt értük-e el mindezzel, amit az Európai Unió a közösség elé kitűzött? Megtalálunk-e minden alapvető szolgáltatást nyújtó szereplőt? Illetve, biztos-e, hogy akiket azonosítottunk, azok valóban az eredeti szándék szerint alapvetők? Ezeket a kérdéseket szinte minden tagállam felteheti, ugyanis az Európai Bizottság részéről már megállapítást nyert, hogy a nemzeti szintű megoldások nem biztosítják megfelelő mértékben az elvárt koherenciát, töredezetté teszik a közösségi megvalósítást az eltérő megközelítések által. Tudományos – és főleg szakmai – szempontból, elsősorban a végrehajthatóság szemüvegén keresztül nézve, célszerű lett volna megállapítani, hogy az alkalmazott terminológiai pontatlanságok és hiányosságok, a felületes megfogalmazások bonyolítják és hátráltatják az irányelv végrehajtását, ezzel pedig biztosan befolyásolják a célkitűzések hatékony elérését is, nem feltétlenül pozitív irányba.

Ugyanakkor, még mielőtt teret nyerhetne ez a pontosításra okot adó gondolatmenet, érdemes tanulmányozni az Európai Bizottság 2020 decemberében közzétett javaslatcsomagját, amely többek közt arra a felvetésre kíván választ adni, hogy javítani kell az EU kiberfenyegetésekkel szembeni védekező képességét. Ennek jegyében mindkét, a fentiekben említett irányelvet új köntösbe tervezik bújtatni, és az eddigi terminológiai káoszt tulajdonképpen egy újra cserélni. Mindez azért „ironikus”, mert az Európai Bizottság az elmúlt évben többször érvelt a NIS megújítása mellett azzal, hogy a tagállamoknak nem sikerült egységesen értelmezni az irányelvben foglaltakat, így az implementáció nem eredményezett egyenszilárd végrehajtást. A NIS 2.0. irányelv tervezetében (rendelkező részek) már nem találunk alapvető szolgáltatást nyújtó szereplő kifejezést, de bevezetnének két új csoportosítást, ezek lennének az alapvető szervezetek és a fontos szervezetek – angolul kifejezőbbek: essential entities, important entities –, amelyek kapcsán eltérő biztonsági követelmények és eltérő hatósági felügyelet várható. Ezt „egészíti ki” a CIP 2.0. tervezete, amelynek rendelkező részei már nem említik a kritikus infrastruktúrákat, ellenben már a címében is kritikus fontosságú szervezetek rezilienciájáról van szó. Gondolhatnánk, hogy ez csak szóhasználati változás, vagy pontosítás, de nem, mert a tervezett definíció szerint a kritikus fontosságú szervezetek azonosításának alapját az általuk nyújtott alapvető szolgáltatás adja majd, és azonosításukban a biztonsági események hatásai, illetve az okozott jelentős zavar is mértékadó lesz. Ehhez már csak egy apró adalék, hogy a tervezet szerint önálló cikk fog rendelkezni a kritikus fontosságú szervezetekkel egyenértékű szervezetekköréről is. Izgalmas lesz követni, hogy ebből mi és mikor lép majd hatályba.

Nem kérdés, hogy a XXI. század infokommunikációs technológiái által hordozott kockázatok azonnali és érdemi reakciókat követelnek, vagyis a kiberreziliencia kialakítása, fejlesztése égetőbb, mint eddig bármikor. A kérdés az, hogy elérjük-e a célt, ha ennyi címkét aggatunk az érintettekre? Hatékonyabb lesz-e a végrehajtás, megvalósul-e a magasszintű biztonság szavatolása azzal, hogy többjelentésű jelzőkkel illetjük a szervezetek egyes csoportjait?

Záró gondolatnak, vagy gondolatébresztőnek egy „költő kérdés”: Vajon egyszerűbb – és a félreértések elkerülése érdekében célravezetőbb – lenne-e előre definiált szintekbe sorolni az érintett szervezeteket, ahol a tevékenység (szolgáltatás) az adott tagállam és az EU szerint is értékelhető, majd a szintekhez biztonsági követelmény-csomagokat párosítani?


Forrás:
Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/1148 Irányelve (2016. július 6.) a hálózati és információs rendszerek biztonságának az egész Unióban egységesen magas szintjét biztosító intézkedésekről (HU / ENG)
Javaslat: az Európai Parlament és a Tanács Irányelve az Unió egész területén magas szintű kiberbiztonságot biztosító intézkedésekről, valamint az (EU) 2016/1148 irányelv hatályon kívül helyezéséről (HU / ENG)
Javaslat: az Európai Parlament és a Tanács Irányelve a kritikus fontosságú szervezetek rezilienciájáról (HU / ENG)

Témakörök: alapvető szolgáltatás, Európai Unió, kiberbiztonság, kibertér, NIS
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT